Website van Martin

 

Motoren die zijn getuned maken vaak gebruik van "wilde" nokkenassen om een hoog vermogen te kunnen leveren (veelal bij hogere toerentallen). Voor de tuner is het daarom belangrijk om nokkenassen onderling met elkaar te kunnen vergelijken. Nokkenas leveranciers geven voor een bepaald type motor vaak de openings- en sluitingstijden op met de maximale kleplift, echter deze getallen geven niet meer dan een indicatie, wil je echt nokkenassen met elkaar vergelijken dan is het nodig om een klepliftdiagram van de nokkenas te maken.

Op de krukas een gradenboog monteren (zie elders bij "tuning") en een meetklokje (minimaal het bereik van de kleplift, 1/100 ste nauwkeurig) die de hoogte van bijvoorbeeld de klepveerschotel meet. Hier onder zie je een meetklokje gemonteerd op een Triumph motorfiets. De klepspeling afstellen op 0,00 mm en het meetklokje bij gesloten klep op de waarde "0" zetten.

Het is op deze manier mogelijk om een redelijk nauwkeurige klepliftdiagram te maken.

 

Wil je nokkenassen met elkaar vergelijken die niet in een motorblok zijn gemonteerd dan kun je dat het beste in een draaibank doen. Dit is ook veel nauwkeuriger dan kleplift meten in een motorblok. Je hebt dan immers geen speling op distributie tandwielen en geen speling op nokkenaslagers en klepgeleiders e.d.

Omdat er zeer nauwkeurig gewerkt moet worden heb ik hiervoor hulpgereedschap gemaakt. In dit hulpgereedschap zit een nokvolger die ook in de motor zit gemonteerd en die is voorzien van de juiste radius. (omdat hierin de tuimelaar niet wordt meegenomen wordt geen kleplift gemeten !)

Ook gebruik ik hierbij geen gradenboog. Op de foto hieronder zie je achterop mijn kleinste draaibank een kettingwiel zitten met 72 tanden. 360 graden / 72 tanden = 5 graden per tandholte. Zeer nauwkeuriger en werkt veel sneller:

 

Werkwijze:
Voor het in een grafiek vergelijken van de diverse nokkenasprofielen is het voldoende om de lift (in 1/100 ste mm) per 10 graden krukas (of 5 graden nokkenas) op te meten. De krukas (of nokkenas) draaien vlak voordat het meetklokje lift aangeeft. Daarna de krukas (nokkenas) steeds 10 (5) graden verder draaien en de door het meetklokje aangegeven lift opschrijven.
Alle waarden later in het programma Excel onder elkaar zetten (zie hieronder) en Excel hiervan een grafiek laten maken.
De nokkenassen hoeven natuurlijk niet "op tijd" te staan, je kunt immers in Excel alle waarden eenvoudig naar boven of naar onderen verschuiven. Wanneer je de lift van meerdere nokkenassen in Excel over elkaar legt is heel goed te zien wat de verschillen zijn tussen de diverse nokkenassen.
Voorkom dat je in een later stadium appels met peren gaat vergelijken en noteer altijd de radius van de gebruikte nokvolger en of het kleplift danwel lift gemeten op een nokvolger betreft e.d.

De waarden zoals ingevoerd in Excel:

De grafiek die Excel van bovenstaande waarden maakt, de verschillen zijn duidelijk te zien:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)