Website van Martin


Alle onderdelen zijn ooit door Triumph gemaakt met een bepaalde tolerantie. De spiebaan van de nokkenas zit misschien niet exakt op zijn plaats, de spiebaan van het distributietandwiel zit misschien niet exakt op zijn plaats, de spiebaan op de krukas zit misschien niet exakt op zijn plaats enz. enz.
Alle afwijkingen bij elkaar opgeteld kan voor een afwijking zorgen.

Voor een standaard motor is een dergelijke afwijking niet zo erg, als hij maar redelijk presteert en voor een stoplicht mooi stationair draait dan zijn wij al dik tevreden, niet dan ? Wil je wat meer prestaties dan is het echter belangrijk om de nokkenastiming op te zoeken die het beste voldoet, veel vermogen bij een hoog toerental of liever wat meer vermogen bij een lager toerental ? (en hoe hij stationair draait vinden we dan ineens niet meer belangrijk).
Daarnaast is een "wilde"nokkenas veel kritischer, heb je de timing verkeerd dat valt er ergens vermogen weg.

Zowel de inlaat als ook de uitlaat nokkenas hebben een spie die in BDP altijd richting het tussentandwiel moet wijzen.
De nokkenas met tandwiel verdraaien totdat een ander merkstreepje bij het tussentandwiel zit is dus niet corect, het tandwiel moet van de nokkenas afgehaald worden (met speciaal gereedschap) en voor de spie moet een andere spiegleuf worden gekozen. Door een andere spiegleuf in de nokkenas tandwielen te kiezen (of zelfs een andere tand van het tandwiel) kan de timing van beide nokkenassen worden veranderd:

De nokkenas tandwielen hebben 50 tanden, per tand is dat 360 graden / 50 = 7,2 graden.
De nokkenastiming wordt altijd opgegeven per krukasgraden. De overbrenging van nokkenas naar krukas is altijd 1:2. Dus 7,2 nokkenas graden is 14,4 krukasgraden. De nokkenastandwielen zijn voorzien van 3 ongelijk verdeelde spiebanen , dat is om de 4,8 krukasgraden . Dit blijkt in de praktijk nauwkeurig genoeg te zijn.

Hoe je de nokkenas-timing kunt meten heb ik elders beschreven, zie het tabblad "Tuning".

Mijn tip :
Om latere montage te vereenvoudigen is het handig om de nokkenastandwielen te voorzien van cijfers of letters, bijvoorbeeld 1,2 en 3 voor de inlaat en 7, 8 en 9 voor de uitlaatnokkenas, en de nodige merkstreepjes aan te brengen.
Gebruik een digitale camera om dingen vast te leggen zoals welk blok (T100SS in bovenstaande foto), welke nokkenassen (inlaat 83 en uitlaat 82 op de foto), welke merkstreepjes (2 en 7), de bijbehorende timing (Lobe Center 104 en 105 graden), welke cilinderkop (kop 11) en wat de afstand van klep tot klep is bij deze kop en afstelling tijdens overlap (> 3mm).
Ik heb inmiddels vele van dergelijk foto's, en kan hierdoor vrij eenvoudig (en snel) de nokkenastiming van een bepaalde nokkenas aanpassen.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je andere nokkenassen of nokkenastandwielen monteert deze foto's niet meer van toepassing zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)